SHGM'den Pilot Lisans Sınavları İçin Yeni Düzenleme: KDM-ORG ile Entegre Sistem Geliyor!
SHGM'den Pilot Lisans Sınavları İçin Yeni Düzenleme: KDM-ORG ile Entegre Sistem Geliyor!
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM), Hususi Pilot Lisansı (PPL) ve Havayolu Nakliye Pilotu Lisansı (ATPL) sınavlarına ilişkin önemli bir duyuru yayınladı. 22 Temmuz 2025 tarihli bu duyuruya göre, 2025 yılı Ağustos ayı itibarıyla pilot lisans sınavları, SHGM'nin yeni platformu KDM-ORG (kdmorg.shgm.gov.tr) sistemi üzerinden ön sınav ve son sınav olmak üzere bütünleşik bir şekilde gerçekleştirilecek.
Yeni Sınav Sistemi Nasıl İşleyecek?
Bu yeni düzenlemeyle birlikte adayların nihai başarı puanı, ön sınavdan alınan puanın %10'u ve son sınavdan alınan puanın %90'ı esas alınarak hesaplanacak. Adaylar, KDM-ORG sistemi üzerinden e-Devlet aracılığıyla eğitim ve sınav başvurularını yapabilecekler. Ayrıca, ön ve son sınava ilişkin check-in işlemlerini de yine bu sistem üzerinden, kendilerine uygun tarih, saat, sınıf ve bilgisayarı seçerek gerçekleştirebilecekler.
Önemli bir not: Ön sınav check-in işleminin, son sınav check-in işleminden önce tamamlanmış olması gerekiyor.
Kontrol Uçuşlarında Şeffaflık ve Ölçülebilirlik
Pilot eğitiminin önemli bir parçası olan kontrol uçuşları da yeni bir düzene kavuşuyor. Bu uçuşlar, SHGM mobil uygulaması aracılığıyla zaman ve konum damgalı olarak, kontrol pilotları tarafından kamera kaydı alınmak suretiyle gerçekleştirilecek. Bu sayede kontrol uçuşları daha şeffaf ve ölçülebilir bir yapıya kavuşacak.
Bütünleşik Eğitim Yaklaşımı
Yeni sistemle birlikte eğitimlerin uygulama yöntemleri de detaylandırıldı. Bütünleşik eğitimler, ilgili alanda eğitmeni olan Eğitim Kaynak Sağlayıcıları (Lise, Üniversite, Özel Kurslar) tarafından verilecek.
Eğitimlerin uygulama yöntemleri şöyle özetlenebilir:
Bütünleşik: Dijital ders içeriği ilk aşamada çevrimiçi olarak kursiyere kendi kendine öğrenme yöntemiyle sunulacak. Ardından ön sınav uygulanacak. Ön sınav raporları kursiyere ve koçluk yapacak eğitmene iletilecek. Eğitmen, bu bilgiler ışığında kursiyerin geliştirmesi gereken kısımlarda fiziksel veya sanal sınıf ortamında destek verecek. Koçluk sonunda içeriğin tamamı üzerinden son sınav uygulanacak. Bu yöntem sadece dijital derslerde geçerli olacak. Nihai başarı puanı, ön sınavın %10'u ve son sınavın %90'ı üzerinden belirlenecek. Eğitmen performansı da son sınav ile ilk sınav arasındaki fark üzerinden ölçülecek.
Online: Dijital içeriğin KDM-ORG sistemi üzerinden yalnızca e-öğrenme vasıtasıyla kursiyere sunulduğu yöntemdir. Dijital Ders veya Dijital Bilgi Notu bu yöntemle verilecektir.
Gözetmenli Online: Dijital içeriğin bir gözetmen eşliğinde çevrimiçi olarak kursiyere sunulduğu eğitim uygulama yöntemidir. Gözetmen, kursiyerlerin eğitimi sağlıklı bir şekilde almasını sağlayacak ancak içerik anlamında destek vermeyecek.
Uygulama: Becerilerin ve yetkinliklerin geliştirilmesi kapsamında uygulanan bir ön eğitimden sonra kontrol formları vasıtasıyla yapılan değerlendirme şeklinde uygulanan yöntemdir. Pratik Dersler ve Simülatör Dersleri bu yöntemle kursiyerlere verilecektir.
Bu yeni düzenlemelerin, pilot adaylarının eğitim ve sınav süreçlerini daha etkin ve şeffaf hale getirmesi hedefleniyor. Pilotluk mesleğine adım atmak isteyenler için bu değişikliklerin takip edilmesi büyük önem taşıyor.
kaynak https://web.shgm.gov.tr/tr/genel-duyurular/7490-ppl-ve-atpl-diploma-lisansi
Pilot Gürkan Bal'dan SHGM'nin Yeni Pilot Lisansı Sınav Sistemine İlişkin İlk Yorumlar
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM)'nin 22 Temmuz 2025 tarihli Hususi Pilot Lisansı (PPL) ve Havayolu Nakliye Pilotu Lisansı (ATPL) sınavlarına ilişkin duyurusu, havacılık camiasında geniş yankı uyandırdı. Bu önemli değişikliğe ilişkin ilk yorumlardan biri de tecrübeli pilot Gürkan Bal'dan geldi.
Gürkan Bal'ın bakış açısıyla, bu yeni sistemin pilot eğitim ve sınav süreçlerine şeffaflık, ölçülebilirlik ve dijitalleşme getireceği öne çıkıyor. Özellikle KDM-ORG sistemi üzerinden entegre sınav süreci ve kontrol uçuşlarının mobil uygulama ile zaman ve konum damgalı, kamera kaydı eşliğinde yapılması, adayların ve eğitmenlerin performansını daha net bir şekilde değerlendirme imkanı sunacak.
Bal, bütünleşik eğitim modelinin de altını çiziyor. Dijital derslerle kendi kendine öğrenmenin başlangıç noktası olması, ardından ön sınavla eksiklerin tespiti ve koçluk desteğiyle bu eksiklerin giderilmesi, pilot adaylarının daha bilinçli ve hedefe yönelik bir eğitim almasını sağlayacak. Son sınavda alınan puanın %90 ağırlığa sahip olması, adayların konuyu tam anlamıyla kavramasının önemini vurgularken, eğitmen performansının da son ve ilk sınav arasındaki farktan ölçülecek olması, eğitim kalitesini artırmaya yönelik önemli bir adım olarak değerlendirilebilir.
Pilot Gürkan Bal'ın bu yeni sisteme ilişkin genel yorumu, havacılık eğitiminde modernizasyon ve verimlilik odaklı bir dönüşümün başladığı yönünde. Bu adımların, Türk havacılığının uluslararası standartlara uyumunu hızlandıracağı ve daha yetkin pilotlar yetiştirilmesine katkıda bulunacağı düşünülüyor.
Yorumlar
Yorum Gönder